Novinky
[DEVBLOG] Douglas A2D-1 Skyshark: Wyvern na druhou!
Douglas A2D-1 Skyshark byl vytvořen jako součást myšlenky nahrazení pístového letounu AD-1 Skyraider za modernější turbovrtulový stroj.
Ve zkratce: Skyshark se bude líbit fanouškům bitevníků, zejména těm, kteří již znají Skyraider. Stejné vynikající letadlo, jen s lepší dynamikou a palebnou sílou.
Během několika poválečných let si proudové motory prošly rapidním vývojem. To přilákalo zájem amerického námořnictva, které hledalo letoun převyšující potenciální protivníky v rychlosti, dostupu, nosnosti a doletu.
Jak se ale ukázalo, proudové motory, ač perfektní pro stíhací stroje, byly na bitevníky moc "žravé" a zásadně snižovaly jejich dolet. Nejlepším řešením bylo použití turbovrtulového motoru, což dostala za úkol společnost Douglas.
Původně chtěli konstruktéři jednoduše nahradit motor stávající Skyraideru za turbovrtulový. To ale nikam nevedlo, protože byly potřebné větší úpravy. Nakonec se konstruktéři rozhodli vytvořit prototyp s turbovrtulovými motory Allison Т-40А-2 s protiběžnými vrtulemi.
První let prototypu XA2D-1 s názvem Skyshark proběhl 26. května 1950, ale vibrace motoru prakticky zničily letadlo, které muselo přistát po pouhých dvou minutách ve vzduchu. V prosinci 1950 už za sebou měl prototyp více než desítku vzletů. 19. prosince 1950 ale skončil rutinní let tragédií. Kvůli problémům s motorem pilot s letadlem havaroval. Zkoušky ale pokračovaly dále a i když letoun trápilo velké množství problémů, objednala si armáda 10 předsériových letounů A2D-1. 5. srpna 1954 se ale stala další nehoda, když selhala hlavní převodovka a letadlo narazilo po krátkém letu do země poblíž Los Angeles. Tentokrát se pilotovi podařilo z letadla uniknout, ale projekt byl ukončen a bylo rozhodnuto o sešrotování již vyrobených prototypů. Toto rozhodnutí bylo ovlivněno i faktem, že ve stejném roce získala firma Douglas další zakázku, ze které se později vyklubal proslavený A4D Skyhawk - nová generace proudových strojů.
A2D-1 Skyshark. Stíhací bitevník, USA, 4. úroveň. Prémium.
Klady:
- Silné turbovrtulové motory
- Vynikající nosnost
- Prémiové bonusy
Zápory:
- Pomalejší než většina proudových strojů, se kterými se setká
Navzdory faktu, že Douglas A2D-1 Skyshark nebyl nikdy sériové vyráběn, budou mít hráči šanci vyzkoušet si "žraloka" v boji v aktualizaci 1.89.
Kuriozita: Hned za kokpitem se nachází velká palivová nádrž a přímo pod ní je vedeno rozžhavené výfukové potrubí - konstruktéři tedy kladli velký důraz na izolaci a hasící výbavu. Pro případ zasažení palivové nádrže vybavili inženýři letoun speciálním odtokem, který zajišťoval odvedení paliva přes dutinu v trupu ven z letadla.
Zvenku vypadá letadlo obrovsky a nemotorně. Zdání ale v tomto případě klame. Dva turbovrtulové motory produkují 5500 koní a letadlo tak dosáhne rychlost okolo 800 km/h u země a více než 770 km/h ve středních výškách. Pro co nejefektivnější přenos výkonu a eliminaci točivého momentu bylo rozhodnuto o použití protiběžných vrtulí.
Použité motory přirozeně zvýšily i bojové schopnosti letounu. Skyshark byl vybaven čtyřmi 20mm kanóny AN-M3 v křídlech s 200 náboji na hlaveň. Může také nést rakety HVAR, torpéda a pumy vážící od 500 do 2000 lb. Fanoušci raket určitě ocení možnost podvěsit pod letoun 20 HVARů.
Inženýři nezapomněli ani na obranu: kokpit, palivové nádrže a spodní motor chránil až 10mm tlusté pancéřování. Obecně se jedná o vylepšený AD-4 Skyraider, takže jeho dostání do ruky je poměrně jednoduché.
Douglas A2D-1 Skyshark bude prvním americkým letadlem ve hře s protiběžnými vrtulemi a turbovrtulovým motorem. Najdete ho na 4. úrovni amerických letadel s prémiovým statusem. Po vydání aktualizace 1.89 “Imperial Navy” už nebude Wyvern jediným strojem, který svým svistem rozsévá strach v řadách nepřátelských bojových vozidel.
Tým War Thunder
ZDROJ: www.WarThunder.com